Podczas 23. Posiedzenia Senatu RP w listopadzie minionego roku, senator Stanisław Pawlak pytał o postępy w realizacji programu wybudowania 100 obwodnic do 2030 roku. Pytał szczególnie o te w województwie kujawsko-pomorskim, o które dopominali się wyborcy podczas licznych spotkań senatora w terenie.
Swoje oświadczenie senatorskie skierował do Pawła Woźniaka, generalnego dyrektora dróg krajowych i autostrad.
– Rada Ministrów przyjęła 13 kwietnia 2021 r. uchwałę w sprawie ustanowienia „Programu Budowy 100 Obwodnic na lata 2020–2030”. Program obejmuje inwestycje we wszystkich województwach. Moje oświadczenie dotyczy postępu prac w ramach 6 inwestycji zlokalizowanych w województwie kujawsko-pomorskim, ze szczególnym uwzględnieniem obwodnicy Brześcia Kujawskiego w ciągu drogi krajowej nr 62, obwodnicy Lipna w ciągu drogi krajowej nr 67 i obwodnicy Kruszwicy w ciągu drogi krajowej nr 62.
Wszystkie te obwodnice są od wielu lat bardzo oczekiwane przez mieszkańców miast położonych przy drogach krajowych. Na ich budowę z niecierpliwością czekają także władze samorządowe. Głównym zadaniem planowanych obwodnic będzie zwiększenie bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego, wyprowadzenie ruchu drogowego z zatłoczonych miast oraz zmniejszenie uciążliwości, jaką powodują pojazdy przejeżdżające przez ich centra. Niestety, kolejne lata nie przynoszą oczekiwanego postępu prac w zakresie budowy planowanych obwodnic. Na przykładzie obwodnicy Brześcia Kujawskiego widać, że powstało duże opóźnienie, które wyklucza zakończenie jej budowy zgodnie z planem, tj. w roku 2028. Dlatego zwracam się z uprzejmą prośbą o przekazanie aktualnych danych dotyczących wymienionych przeze mnie inwestycji i udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
- Na jakim etapie znajdują się przygotowania w zakresie dokumentacji wymienionych obwodnic?
- Czy są ustalone przebiegi planowanych inwestycji, czy wypracowano rozwiązania akceptowane społecznie?
- Jaką klasę drogową będą posiadały wybudowane obwodnice?
- Czy będą to drogi o przekroju jednojezdniowym czy dwujezdniowym?
- Jaka będzie ich długość?
- Jaki jest powód powstałych opóźnień w realizacji programu budowy obwodnic?
- Jaki jest przewidywany aktualny harmonogram realizacji obwodnic i w jakim terminie będą one oddane do eksploatacji?
- Jaki będzie koszt budowy poszczególnych obwodnic i jakie będzie źródło ich finansowania?”.
Na tak liczne i szczegółowe pytania senatora odpowiedział Piotr Kurkowski – p.o. generalnego dyrektora dróg krajowych i autostrad:
https://drive.google.com/.../1shjerTj0efmgPwoUmJn.../view...
opr. nim, 8 stycznia 2025 r.